Kerajaan luluskan cadangan bina jalan pintas sebagai laluan alternatif Terowong Menora – Menteri KKR

Memandangkan banyak kemalangan jalan raya berlaku berhampiran dengan Terowong Menora di Lebuhraya Utara Selatan, secara prinsipnya, sudah meluluskan cadangan jalan pintas sebagai laluan alternatif agar tidak melalui terowong terbabit, ujar Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof.

Walau bagaimana pun, menteri terbabit menyatakan, pihak syarikat harus mematuhi semua persyaratan yang ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), laporan Bernama.

Memang sebenarnya sudah dibentangkan kepada kementerian, kita ada bawa ke kabinet dan secara prinsipnya sudah diluluskan. Jika syarikat harus memenuhi semua persyaratan yang ditetapkan oleh LLM dan kerajaan,” katanya.

Tambah beliau, syarat-syarat yang ditetapkan termasuk kajian alam sekitar, dampak sosial dan lalu lintas sebelum proyek dapat dilaksanakan.

“Bagi memastikan projek ini ‘viable’ (boleh) dilaksanakan, perlu melihat bagaimana kos projek itu dan berapa tol yang dikenakan nanti untuk membayar utang operasi dan sebagainya. Sama ada projek ini mungkin dilaksanakan atau tidak akan hanya dimuktamadkan apabila semua kajian itu selesai dan dibentangkan, sekarang ini kita sedang menunggu proses ini,” katanya.

Pada pertengahan Mei lalu, kerajaan Perak bersetuju dengan membina membina jalan pintas berhampiran Terowong Menora sebagai laluan alternatif, selain itu mengurangkan risiko kemalangan jalan raya.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, mendukung membina jalan pintas sejauh 64 Kilometer (km) berawal dari susu keluar Gopeng melalui Seputih sebelum keluar di Kuala Kangsar itu diluluskan Kabinet pada bulan April lalu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *