Corvette akan dijadikan sub-jenama Chevrolet, bakal dihasilkan sedan EV dan SUV, muncul pada 2025

Sebut sahaja Corvette, sudah tentu kita akan terbayang sebuah kereta sport dua pintu dengan muncung yang panjang, bersama logo ‘bowtie’ Chevrolet, dan dijana enjin V8 seperti mobil otot Amerika. Pada tahun 2019, Corvette memecah tradisi mengkonfigurasi enjin di hadapan pacuan belakang, apabila model generasi ke-lapan dengan kod C8 dijelmakan sebagai gerbong sport enjin tengah.

Dan setelah ini, General Motors (GM) akan membawa nama Corvette ke arah perubahan yang lebih drastis – menurut laporan Mobil dan PengemudiCorvette akan dipisahkan dari Chevrolet untuk berdiri sebagai sub-jenama menjelang 2025. Jadi selepas itu, lencana Corvette bukan hanya ditampal pada kereta sport, malah ia juga bakal menghasilkan model elektrik (EV) lain termasuk coupe empat pintu dan juga SUV, diasaskan dari platform Ultium yang dibangun oleh GM.

Menurut laporan tersebut, sumber yang mengetahui topik cadangan sub-jenama itu untuk model-model elektrik Corvette selepas ini menyifatkan ia sebagai unik, dan “bukan gesekan dari mana-mana” model lain.

Sumber itu juga menambah bahawa antara perincian awalan yang diketahui termasuk penggunaan pek bateri dengan ketumpatan tenaga yang tinggi, konsep sistem penyejuk yang dipatenkan, perisian khas yang menopang, komponen-komponen yang dikecilkan, pakej topografi berperingkat, sistem elektrikal 800V yang dapat mengecas sehingga 350 kW , transmisi dua kelajuan, sistem brek-dengan-wayar, stereng semua roda pelbagai mod dan sistem vektor torsi.

Oleh karena itu, model-model EV Corvette ini akan dihasilkan dengan kebolehan setara model-model lain yang menggunakan sistem elektrikal 800V seperti Porsche Taycan dan Kia EV6.

“Sasarannya bukan untuk mengalahkan [Porsche] Taycan dan Cayenne dalam kelasnya tetapi untuk menghasilkan tiga legenda Amerika yang mampu menghasilkan sesuatu yang baru dengan asas Corvette yang dapat diskalakan semula. Untuk melaksanakannya, asas tersebut perlu sentiasa berada dalam keadaan fluks,” kata sumber tersebut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *