Prolintas, MBSA bina tanjakan khas di LKSA untuk kegunaan penduduk jika banjir di kawasan sekitar

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) telah mengumumkan kerjasama kerjasama dengan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) untuk pembangunan tanjakan (ramp) khas di Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA). Ia adalah untuk kegunaan penduduk sekitar khususnya di Taman Sri Muda mengalihkan kenderaan sebelum ditenggelami banjir selain mempercepat kerja-kerja menyelamat mangsa bencana itu.

MBSA berkata, pelan-pelan tindakan banjir itu adalah hasil dari sesi dialog yang diminta bersama dengan penduduk Taman Sri Muda yang menceritakan keadaan mereka yang tidak dapat menyelamatkan kenderaan masing-masing ketika peristiwa banjir besar tahun lepas.

Difahamkan tanjakan tersebut akan mula dibina secepat mungkin pada bulan di hadapan dan dijangka siap dalam waktu dua minggu. Malah MBSA ikut mengesahkan rekaan tanjak itu pun dihantar ke Prolintas untuk dapat kelulusan (dari segi rekaan).

“Sebelumnya, jika amaran banjir diberikan, penduduk memang meletakkan kenderaan mereka di atas lebuh raya itu dengan bantuan peronda LKSA. Tapi perjalanannya agak jauh karena mereka harus keluar dari lalu lintas utama Taman Sri Muda.

“Kita akan menggunakan sebahagian dari lebuh raya LKSA, dengan kira-kira 500 kenderaan bisa diletakkan di sepanjang lebuh raya itu,” kata Timbalan Datuk Bandar MBSA Mohd Rashidi Ruslan.

Bagaimanapun, Mohd Rashidi memaklumkan kecemasan lalu lintas terkait tidak dapat digunakan sesuka hati oleh penduduk dan hanya dapat dibuka setelah mendapat arahan dari Pengerusi Jabatan Pengurusan Bencana Daerah (JBPD) Klang dan Ketua Polis Daerah Shah Alam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *