Volvo XC90 dengan peran anti pelik di atas bumbung iring Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Putrajaya; apa fungsinya?

Semalam negara menyaksikan satu peristiwa bersejarah – setelah berada di blok pembangkang selama 24 tahun, pengerusi Pakatan Harapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim akhirnya mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-10. Dan hari ini, secara rasmi beliau telah memulai pekerjaannya di Putrajaya.

Namun dalam rakaman video pergerakan konvoi DSAI dari rumah ke pejabatnya pagi tadi, ada sesuatu yang menarik perhatian warga net iaitu sebuah Volvo XC90 berwarna hitam yang mengetuai konvoi terkait. XC90 generasi pertama itu dilihat dilengkapi dengan perangkat anti pelik berupa sebuah kotak besar berwarna hitam bersama antena-antena yang cukup tinggi di sekelilingnya.

Apa fungsi Volvo XC90 tersebut? Kami berhubung dengan sumber yang bisa dipercayai untuk mengetahui lebih lanjut tentang masalah ini. Menurutnya, kenderaan itu adalah milik polis, dan ia digunakan untuk menjaga keselamatan VIP.

“Kenderaan itu mempunyai dua fungsi. Satu, ia adalah penyampai komunikasi antara kenderaan lain dalam konvoi, dengan membawa beberapa pemancar atmosfer tinggi dan biasanya beroperasi dalam gelombang UHF dan VHF. Ini membolehkan semua teman dalam konvoi untuk tetap berada dalam jaringan komunikasi yang sama dan berkomunikasi dengan stesen lain dalam jaringan yang sama,” kata sumber kami.

“Satu lagi fungsi utama, selain komunikasi, adalah fungsi kenderaan sebagai isyarat isyarat.” tambah sumber tersebut lagi. Dia juga menyatakan bahawa informasi yang disampaikan ini tidak didedahkan kepada umum dan diklasifikasikan sebagai “Rahsia” di Malaysia.

“Pengacau isyarat adalah untuk menghalang orang jahat daripada menggunakan telefon bimbit atau isyarat RF (radio frekuensi) untuk meletupkan bom, atau untuk menghalang isyarat keluar untuk melakukan serangan hendap,” jelasnya. “Ini biasa digunakan untuk operasi ketenteraan, terutama konvoi. Dalam hal ini, kenderaan awam digunakan untuk beroperasi di wilayah bandar.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *