Program berlangganan Perodua Ativa Hybrid telah disahkan, 300 unit CBU untuk penelitian, RM500 sebulan — CEO

Perodua mengesahkan bahawa syarikat itu sedang dalam perancangan untuk memperkenalkan Perodua Ativa Hybrid di Malaysia. Ini kali pertama pengesahan seumpamnya dilakukan, setelah khabar angin tentangnya mula kedengaran sejak kebelakangan ini. Model rebadge dari Daihatsu Rocky Hybrid itu merupakan unit CBU dari Jepun, dan hanya tujuan 300 unit dibawa terlebih dahulu.

Presiden dan CEO Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad memaklumkan kepada berkawanilmu.com yang Ativa Hybrid berkenaan akan dibawakan melalui program berlangganan terlebih dahulu terlebih dahulu. Ini berarti, ia bukan untuk dijual seperti model lain. Beliau juga mengesahkan program bahawa sewa-beli berkenaan dengan komitmen selama lima tahun, dengan bayaran muka RM2.150, diikuti dengan ansuran bulanan sebanyak RM500. Memiliki perbatuan bagi tempoh lima tahun itu adalah 100.000 km.

Memandangkan ini merupakan program sewa-beli/langganan sahaja, mereka yang mendaftar perlu bersetuju untuk membolehkan sistem telematik GPS dipasangkan pada kenderaan tersebut. Ini bertujuan untuk Perodua mengkaji dan menilai corak penggunaan dan pemanduan. Mereka yang terlibat dalam program ini perlu menghantar maklum balas berkala kepada Perodua untuk tujuan yang sama.

Daihatsu Rocky Hybrid (kiri) dan Perodua Ativa AV (kanan)

Beliau menambahkan, komitmen atau jaminan bulanan itu termasuk asuransi, bea jalan dan penyelenggaraan. Ini berarti, mereka yang bertindak sebagai “penjaga” Ativa Hybrid memperhatikan hanya perlu mengeluarkan wang sekali untuk terlibat, dan bayaran setiap bulan tanpa tambahan lain. Perincian penuh bagi program berlangganan Perodua ini akan diumumkan kelak.

Tawaran ini terlihat menarik? Mungkin, melihat bagaimana anda melihatnya. Namun, perbezaan utama antara membeli dan melanggan ini adalah Anda tidak perlu memiliki kenderaan terbabit, dan perlu mengembalikannya kepada Perodua selepas berlangganan yang dipersetujui itu tamat.

Adakah Perodua akan menawarkan kepada pelanggannya untuk membeli kereta tersebut selepas tempo lima tahun itu? Jika ya, ini sama misalnya dengan skim pembiayaan HouzKEY oleh Maybank, sebagai contoh.

berita, tidak semua pengedar Perodua akan terlibat dengan program Ativa Hybrid ini. Hanya mereka di Lembah Klang dan dua cawangan setiap satunya dari bahagian utara dan selatan akan ikut serta. Memandangkan model hibrid pertama Perodua, cawangan yang terlibat ini perlu juga ikut bertanggung jawab untuk melakukan servis kenderaan terbabit.

Siapa yang boleh ikut serta? Syarikat itu telah mula mengirimkan SMS dan borang kaji selidik, tetapi setakat ini belum diketahui lebih lanjut tentangnya. Kenapa hanya 300 unit? Itu angka yang dibenarkan oleh pihak yang bertujuan untuk tujuan ini.

Unit yang terlibat juga dibawa masuk dari Jepun, dari model Daihatsu Rocky Hybrid, tetapi telah siap dipasang dengan lencana Perodua, begitu juga dengan nama Ativa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *